۱۳۹۷ مهر ۲۵, چهارشنبه

پرینتر سه بعدی که زخم های عمیق را درمان می کند

چاپگرهای سه بعدی تا کنون، حوزه های مختلفی به کار برده شده اند. شاید بتوان گفت یکی از بهترین و سودمند ترین کاربرد های این فناوری، امکان استفاده آن در پزشکی بوده است.
به کارگیری پرینتر سه بعدی، امکان تشخیص دقیق بسیاری از بیماری ها را فراهم کرده و به پزشکار کمک کرده است گروهی از بیماری های خاص و صعب العلاج را درمان نمایند.
به عنوان نمونه می توان به درمان سرطان، چاپ سه بعدی ستون فقرات و بافت اعضای بدن انسان اشاره کرد.

پرینتر سه بعدی که زخم های عمیق را درمان می کند

اگر اخبار روز تکنولوژی را دنبال کرده باشید می دانید که چندی پیش دانشمندان موفق شدند سوختگی پوست را به کمک یک پرینتر سه بعدی نظامی درمان کنند.

پرینتر سه بعدی که زخم های عمیق را درمان می کند

اخیرا هم محققان دانشگاه تورنتو یک دستگاه پرینتر سه بعدی ساخته اند که می تواند با چاپ سه بعدی، پوست را احیا کند. این چاپگر برای درمان عمیق زخم های پوستی، بسیار مفید و موثر خواهد بود.
پیش از این، زمانی که یک زخم عمیق روی پوست فرد ایجاد می شد، پزشکان از شیوه پیوند پوست برای درمان آن استفاده می کردند.
معمولا در این زخم ها روپوست، پوست و زیرپوست پاره می شود و درمان به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

پرینتر سه بعدی که زخم های عمیق را درمان می کند

روش پیوند پوست بسیار مشکل و دردناک بود. در این روش پزشک ناچار بود قسمتی از پوست سالم فرد را با عمل جراحی بردارد و به محل زخم پیوند بزند. این کار علاوه بر سختی بسیار، نتیجه خوبی نیز نداشت.
اما پرینتر سه بعدی ساخته شده توسط محققان دانشگاه تورنتو، این امکان برای پزشکان فراهم شده که بافت پوست جدید را درون محل زخم چاپ کنند.
به این ترتیب در اسرع وقت بیمار درمان می شود و خبری از عوارض جانبی پیوند پوست نخواهد بود.

پرینتر سه بعدی که زخم های عمیق را درمان می کند

این چاپگر سه بعدی به صورت دستی کار می کند و برای ساخت پوست، کلاژن و فیبرین را که از فراوان ترین پروتئین های موجود در پوست انسان هستند، با هم ترکیب می کند و از این طریق لایه های بافت را درون جوهر زیستی تولید می نماید. در مرحله نهایی این ترکیب به زخم پیوند زده می شود.
البته پیش از این نیز دانشمندان موفق به چاپ سه بعدی بافت پوست انسان شده بودند. اما برتری این پرینتر نسبت به دستگاه های دیگر این است که علاوه بر ساخت حرفه ای تر و طبیعی تر پوست، می تواند به صورت همزمان آن را به محل زخم پیوند دهد.

پرینتر سه بعدی که زخم های عمیق را درمان می کند

همان طور که در بالا گفته شد، این 3D Printer به صورت دستی کار می کند. این دستگاه قابلیت ساخت بافت جدید پوست از مواد خام را در زمان کوتاه 2 دقیقه ای دارد.
چاپگر سه بعدی مذکور که توسط سه محقق به نام های الکس گونتر، نوید حکیمی و ریچارد چنگ در آزمایشگاه دانشگاه تورنتو ساخته شده، وزنی کمتر از 1 کیلوگرم دارد و با توجه به قابلیت های ذکر شده برای استفاده در اورژانس بیمارستان ها بسیار مفید خواهد بود.
منبع: hackster
این مطالب را از دست ندهید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر