۱۳۹۷ شهریور ۱۰, شنبه

امکان ترمیم صدمات نخاعی به کمک تکنولوژی چاپ سه بعدی

همان طور که می دانید در حال حاضر چاپ سه بعدی، به یک فناوری همه گیر و پرکاربرد تبدیل شده است. تا کنون در مورد امکان شبیه سازی اندام های داخلی بدن به کمک پرینترهای سه بعدی مخصوص و همچنین تولید داروهای خاص اخبار منتشر شده است.

امکان ترمیم صدمات نخاعی به کمک تکنولوژی چاپ سه بعدی

یکی دیگر از دستاوردهای مهم و حیاتی دانشمندان امکان ترمیم صدمات نخاعی است. محققین در دانشگاه مینه سوتا آمریکا موفق شدند به کمک تکنولوژی چاپ سه بعدی، راهی برای درمان بیماران نخاعی بیابند.
آنها یک پرینتر سه بعدی جدید ساخته اند که به پزشکان امکان می دهد بیمارانی که از صدمات نخاعی شدید رنج می برند درمان کنند و یا اینکه تا حد زیادی به بهبود آن ها کمک نمایند.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید این چاپگر سه بعدی که به صورت اختصاصی برای بیماران حرکتی و نخاعی ساخته شده، با استفاده از پلتفرم سیلیکونی قسمت های از کار افتاده و سلول های مورد نیاز برای ترمیم عضو ساخته می شود.
سپس در قسمت آسیب دیده نخاع ایمپلنت شده و برای تکمیل روند درمان، میان سلولهای عصبی عضو آسیب دیده و سلول های سالم پیوند برقرار می گردد.

امکان ترمیم صدمات نخاعی به کمک تکنولوژی چاپ سه بعدی

پزشکان معتقدند درمان بیماران نخاعی با استفاده از این شیوه، تا حد زیادی موجب کاهش درد این بیماران شده و کنترل عضلات و عملکرد اعضای داخلی مثل روده و مثانه را باز می گرداند.
همچنین به دلیل این که در چاپ سه بعدی از سلول های اصلی بدن بیمار الگو برداری می شود، احتمال پس زدن بخش ترمیم شده تا حد زیادی کاهش می یابد.

امکان ترمیم صدمات نخاعی به کمک تکنولوژی چاپ سه بعدی

برای ترمیم صدمات نخاعی به کمک چاپ سه بعدی، با بهره گیری از تکنیک های بیومهندسی، سلول های پوستی یا خونی افراد بالغ به عنوان سلول های بنیادی عصبی به کار گرفته می شوند. 
سپس سلول های عصبی به دست آمده با پرینت سه بعدی، در بخش راهنمای پرینتر نگهداری می شوند تا با جراحی به بخش آسیب دیده بدن بیمار پیونده زده شوند.

امکان ترمیم صدمات نخاعی به کمک تکنولوژی چاپ سه بعدی

طبق نظر محققین دانشگاه مینه سوتا، ابداع این روش نخستین اقدام موثر برای درمان بیمارانی است که دچار آسیب های نخاعی شده اند. آن ها همچنین پیش بینی می کنند که ساخت این نوع پرینتر سه بعدی، سود مالی بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر